caesarean delivery or birth C section

Entry kali ni nak lah ceritakan pasal caesarean delivery aku. Mungkin ada hikmah kedua2 puteraku dilahirkan secara caesarean ni..(isk2..berbelit nk sebut ngan tulis nih) kira operatelah..owg tua2 kata beranak ikut tingkap..(hehe..lawak jgk, ada tingkap, ada pintu).Kiranya aku tak pernah merasa lg deliver secara normal, maybe aku tak kuat kot atau sempit? (hahaha..18sx jap).So, maybe aku boleh kongsi sedikit sebanyak pengalaman kalo kita deliver secara caesarean tu,..adoh..
ok..masa nk bedah tu cam procedure bedah
Diorang akn cucuk tulang belakang (sbb nk bg aku separuh sedar kot)tp aku tak bleh nampak perut aku sbb ada kain yg menghalang aku tgk maybe takut aku pengsan tgk darah or aktiviti pbedahan tu..yang bestnye kat Pusat Rawatan Mahsuri (MMC) ni islamic pratice tau, doc akan baca Bismillah setiap kali dia nak cucuk aku ke apa.
Pastu bermulalah aktiviti memotong perut aku. Ya, aku tak rasa sakit (sbb dah dilalikan (bius)), tapi aku dapat dgr dan bau alat memotong kulitku..(berdebar2 gak)..rasa perut aku digerak2. Lpas tu, aku rasa ada benda diletak kat tgh perut aku pastu Doctor azankan aku.. eh silap, azan anak aku. (kan aku kata bagus tau pusat mahsuri ni).Maknanya?Alhamdulilah, anak aku selamat dilahirkan.Pembantu Doc td terus tunjuk anak aku dan bagi aku cium.Aku igt anak aku perempuan, so aku nak confirm aku tanya 'Dik, laki ke pompuan?'...Pembantu Doc tadi jawab lelaki dan tunjukkn buktinya. (faham2 je lah).Oh..lelaki..oklah Alhamdulilah jugak. (sbb aku jangka pompuan sbb masa scan mengandung, Doc tak nampak2 jantinannya..anak aku nak SURPRISE....)
After delivery plak
11.pm- (10.01.10)- Aku tak dpt tgk Anugerah juara lagu (AJL) yg blangsung aritu tau..heheh. Aku ditempatkn kat bilik utk 5 owg sbb yg utk sorang penuh..So,waktu tu masih lali..kaki aku mmg tak boleh angkat ke gerak ke. (ms ni aku dpt rasa camna kalo owg lumpuh,nauzubillah)mmg azab, sbb kaki kiter tak leh gerak. Tapi tak lama beberapa jam (lupa plak bape jam ek) tp malam tu aku tak boleh tido sbb aku tak boleh tido dgn bantal, pastu rasa haus slalu (tak boleh minum byk sbb baru operatekan) pastu mmg tak boleh tidolah..aku panggil nurse, dan habaq tak boleh tido, ada ubat tido tak?dia kata ada, tapi yg makan takde kena cucuk (injection)..bolehlah...tp ubat tu bagi aku tido sejam je..pastu tak boleh tido balik, apsal tah..(sampai ke pagilah tak bleh tido..sabar je kan)..
9am-(11.01.10)-hah..pagi dah kan..so nurse tu bukak tiub saluran utk pembuangan kecil aku..maksudnya?maksudnya, aku dah kena bangun sendiri kalo nk buang air kecil..jeng..jeng jeng..inilah saat paling sakit selepas sakit contraction iaitu saat untuk bangun slps caesarean..MAsa anak sulung aku, aku nangis sbb sakit yang amat dan siap kata 'serik dah nak branak' (itu adalah luahan masa tahun 2006) dan kata2 itu aku nafikan sbb aku dah branak lagi.hehe..
hah..nak bangun dari katil, mesti ada step (syukur sbb akak sebelah katil aku masa aku branak sulung dan kedua ni ajorkan)..step 1.ngiring perlahan2 sama ada ke kiri atau kanan (mana2 yg korang selesa)step 2.tekan tangan ke katil utk ampu badan naik dulu. step 3 bangun perlahan2. step 4. ok, dah posisi duduk, turunkan kaki kanan, pastu kiri perlahan2 step 5. minta sesiapa (suami adalh yg tbaik dan tkuat) untuk mbantu memegang anda untuk berdiri dan berdiri!..
ok..dah bleh berdiri dan jalan. (Doc galakkan kita berjalan kerap supaya darah boleh lancar mengalir.Kalo tak bangun2 boleh buat darah beku)
-Aku dipindahkan ke bilik yg sorang2 dan bermalam bersama hubbyku (sbb aku takut tido sorang2)..
12.01.10-aku dah dibenarkan balik umah..(tp kena bayar bil dululah..);p
ok, sakit diperut mmg sakit dan akan rasa cam ada benda je goyang2 n cam nk tjatuh dlm perut tp jangan bimbang, keadaan tu hilang dan aku boleh berjalan dgn agak pantas slps 4 hari sahaja Alhamdulilah...apa lagi ek nak cite?pantang2 tu kenalah, tapi sbb aku org johor and mak aku tak brapa nak pantang, makanya mak aku tak bape kisah sgt bpantang..huhu..aku makan sambal sbb mak aku wat nasi lemak (mana leh tahan dahlah lama tak makan masakan mak)..aku pun minta izin mak, bleh makan..mak kata, makan je lah...akibatnya?akibatnya, kita sambung entry akan datang sebab dah panjang sgt entry ni..check it out!@!;)

No comments:

MENYERLAH JAUH DARI YANG BIASA

Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Ungkapan ini bukan sekadar bermimpi
Segalanya pastikan terbukti nanti

Ulang :
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

MOTIVASI@MOTIVATION

1 . Marry the right person. This one decision will determine 90% of yourhappiness or misery.
2. Work at something you enjoy and that's worthy of your time and talent.
3. Give people more than they expect and do it cheerfully.
4. Become the most positive and enthusiastic person you know.
5. Be forgiving of yourself and others.
6. Be generous.
7. Have a grateful heart.
8. Persistence, persistence, persistence.
9. Discipline yourself to save money on even the most modest salary.
10. Treat everyone you meet like you want to be treated.
11. Commit yourself to constant improvement.
12. Commit yourself to quality.
13. Understand that happiness is not based on possessions, power or prestige, but on relationship with people you love and respect.
14. Be loyal.
15. Be honest.
16. Be a self-starter.
17. Be decisive even it it means you'll sometimes bewrong.
18. Stop blaming others. Take responsibility for every area of your life.
19. Be bold and courageous. When you look back on your life, you'll regret the things you didn't do more than the ones you did.
20. Take good care of those you love.
21. Don't do anything that wouldn't make your Mom proud

Get cool stuff @ NackVision.com