KEnangan Bulan Ramadhan

assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh...

bermula bicara aku....(dengan nada yang amat sopan)...hehehe

erm..bulan Ramadhan...mmg banyak meninggalkan kenangan pada aku....

Waktu aku darjah empat (Kalo tak silap aku) aku penah gak curi2 minum air....dulu masa aku kecik2 kat umah, aku dan anak sdara aku mempunyai tugas mengurus rumah..aku di bahagian depan iaitu meliputi bilik mak aku, ruang tamu, ruang tv dan halaman rumah dan anak saudaraku (along) di bahagian dapur dan bilik kami....


aku tak larat sgt masa tu sebab kena menyapu bukan pakai vacuum, atau penyapu lantai tu.. tapi pakai penyapu lidi tau (sbb mak aku suka pakai karpet)..jadi masa aku siram pokok bunga (org johor cakap jirus pokok) aku melihat ke kiri dan ke kanan sebelum mengacukan paip air ke mulut ku...huh..lega...tapi lps tu aku menyesal plak sbb bukan besh pun air tu....erm...


Kenangan manis yg banyak mengajar aku tentang erti kepayahan mencari rezeki ialah mak aku setiap kali Ramadhan, akan jual kuih dan aku ditugaskan menjala roti jala....(erk aku panggil menjala je lah)...pergh...penat beb dekat 6 jam aku berdiri menjala....tapi yg sronok bila setiap hari roti jala aku abis terjual tau..(rekod kuih tak penah tak abis tu...)roti jala aku unik skit..tak bleh bgtau nnti ada org curi hak paten terpelihara aku...


Yang manis jugak kenangan Ramadhan aku dulu ialah masa tu aku bertarawih ngan mak aku...MAsjid kat umah mak aku tu dekat giler, kira 20 langkah dah sampai..biasalah remaja, susah skit nak khusyuk solat..(skang pun tak bape nak khusyuk..heheh)..tiba2 tengah dok baca Al-Fatihah aku dengar bunyi motor sang kekasih pertama aku dulu kat depan masjid tu...(syyy...dia ni cina mmg lah tak solat)...pergh..tetiba hati berdebar2 jer....(betapa aku ni terror sbb bunyi motor je aku dah cam tuh...)....tak sabar nak habiskan solat ni..(hati nakal aku berbisik) tapi aku habiskan gak.....huhu...bila aku melangkah masuk sahaja ke rumah aku, akak iparku terus memekik 'surprise'!!!! sambil menghulurkan jambangan 12 kuntum bunga dan rantai kristal swa.... (isk tak geti nak eja lah..)pergh...rupanya ari tu birthday aku.....berbunga ati aku dpt hadiah di bulan Ramadhan....


MMg tu semua kenangan terindah dan aku percaya owg
kata cinta pertama sukar untuk kekal lama
sebab ia terlalu sempurna
dan cinta pertama juga sukar untuk dilupa.....cewahhhhhhh....ktkj 143

No comments:

MENYERLAH JAUH DARI YANG BIASA

Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Ungkapan ini bukan sekadar bermimpi
Segalanya pastikan terbukti nanti

Ulang :
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

MOTIVASI@MOTIVATION

1 . Marry the right person. This one decision will determine 90% of yourhappiness or misery.
2. Work at something you enjoy and that's worthy of your time and talent.
3. Give people more than they expect and do it cheerfully.
4. Become the most positive and enthusiastic person you know.
5. Be forgiving of yourself and others.
6. Be generous.
7. Have a grateful heart.
8. Persistence, persistence, persistence.
9. Discipline yourself to save money on even the most modest salary.
10. Treat everyone you meet like you want to be treated.
11. Commit yourself to constant improvement.
12. Commit yourself to quality.
13. Understand that happiness is not based on possessions, power or prestige, but on relationship with people you love and respect.
14. Be loyal.
15. Be honest.
16. Be a self-starter.
17. Be decisive even it it means you'll sometimes bewrong.
18. Stop blaming others. Take responsibility for every area of your life.
19. Be bold and courageous. When you look back on your life, you'll regret the things you didn't do more than the ones you did.
20. Take good care of those you love.
21. Don't do anything that wouldn't make your Mom proud

Get cool stuff @ NackVision.com